For 15 år siden flyttet Eva (71) fra et stort hus på Norberg i Oslo, til et mindre hus også på Norberg. Endringene ble store da det ikke lenger var like stor plass til alt hun eide. Saker og ting ble plassert der det var plass, og resten ble stuet vekk i boder og skap.
Det var ikke før for to år siden, da Eva ble syk og måtte gjennom en stor operasjon, at huset gikk fra å være rotete til å bli et kaos. I to år måtte Eva gå på krykker, og selv de enkleste dagligdagse rutinene ble til en utfordring. Ryddingen ble derfor både svært vanskelig og bortprioritert. Rotet hopet seg opp og ble til slutt en stor påkjenning, og i lange perioder våknet hun om nettene av at hun var urolig og engstelig.
– Jeg følte meg ute av kontroll. Til slutt måtte jeg true meg selv ved å tenke at ‘dette går ikke mer. Om jeg ikke klarer å rydde huset nå, må jeg flytte!’
En venninne av Eva, som Bod og Bedring tidligere har hjulpet med å rydde kjelleren i huset til, tipset Eva om oss. Eva ble fortalt om hele prosessen og syntes dette hørtes interessant ut, men var samtidig litt skeptisk til å slippe en fremmed inn i kaoset sitt.
– Det var ikke bare bare å slippe folk inn i det mest rotete, men så tenkte jeg ‘hun kaller seg Bod og Bedring, akkurat som i ordtaket bot og bedring. Da tenkte jeg at hun har humoristisk sans, og derfor turte jeg å satse på det.
I tillegg til et ønske om å bli kvitt kaoset og få et velorganisert hjem, ønsket Eva også å legge alt til rette for et hyggelig og velfungerende ukesbesøk av sin sønn, sin nye svigerdatter, og deres fire barn.
– Det var viktig at det skulle bli hyggelig, og ikke stressende.
Vi fant derfor sammen ut at det viktigste når man skal få besøk av så mange, er at garderobe, vaskerom, stellerom for babyen, og bøttekott – rommene som får alt til å gå rundt, er i orden.
Hyller, skuffer, og skap, ble tømt og sortert av oss, og sammen med Eva kom vi frem til hva som skulle kastes, gis bort til gjenbruk, og hva som skulle beholdes. Det som skulle beholdes fikk sin bestemte plass og ble satt i system, kroker ble hengt opp, og alt fikk en merkelapp slik at Eva enklest mulig ville finne tilbake til de ulike gjenstandenes rette plass. Alt som enten skulle gis bort eller kastes, kjørte Bod og Bedring til gjenbruksstasjoner og gjenvinningsstasjonen.
Besøket gikk som en lek og Eva hygget seg, fremfor å stresse. Systemet vi laget fungerte optimalt, og Eva får nå storbesøk av sønnens familie hver måned uten noe problem.
Eva ble så fornøyd med både prosessen og resultatet, at hun leide inn Bod og Bedring til å hjelpe henne med resten av huset. Stuen, kjøkkenet, badene, kontoret, og kjelleren med kjellerstue har nå også blitt ryddet, merket, og satt i system. Eva har nå kvittet seg med hundretalls av bøker i stuen, fått sortert og organisert kjøleskapet, kjøkkenskap og -skuffer, likt som kremer og medisiner har blitt sortert og organisert på badene. På kontoret har titalls permer med forskjellige papirer blitt gått gjennom og satt i system, og i kjelleren har alt fra støvler til bilderammer blitt lagt i egne bokser og merket og plassert i hyller.
– Det Bod og Bedring har gjort har gått over all forventning! Systemet til Anne Brit er helt ‘outstanding’. Når jeg ser at ting forsvinner og at andre ting blir satt i system, blir jeg svært lettet og får en god følelse. I tillegg er Anne Brit sjeldent god med mennesker – hun er både spennende, morsom og energigivende. Ikke bare er hun ekstremt god til å rydde, men hun er også en god coach som hjelper deg med å finne ut hvor det stopper opp, og hvorfor det har blitt så rotete. Og ikke minst får jeg hjelp til nye rutiner jeg må innarbeide for å hindre at rot hoper seg opp igjen. Jeg anbefaler Bod og Bedring til alle venninnene mine, og flere av dem har takket meg for anbefalingen etter at de selv har engasjert Bod og Bedring i hjemmene sine. Bod og Bedring øker livskvaliteten – du får frigitt masse tid til andre aktiviteter.
Bod og Bedring – vi rydder deg fri!
Comments