Gründer og bedriftsrådgiver Anniken Fjelberg (48) har alltid hatt et ryddig hjem, men da hun og mannen med hver sine barn flyttet sammen fra to hus til ett, ble det kaos i oppbevaringsrommene.
– Det var to fullspekkede hjem som skulle slås sammen til ett hjem. Mange av de tingene som vi ikke bruker til daglig havnet på loftet eller i kjellerboden, noe det ikke var dimensjonalt for i det hele tatt. Det ble et kaos over natten!
Både Anniken og mannen er yrkesaktive mennesker og de har begge lange arbeidsdager.
– Jeg er en type som liker å ha det ryddig rundt meg når jeg har det hektisk på jobb eller i livet generelt. Har jeg det ryddig hjemme får jeg en større ro. Det er vanskelig å få til i perioder når man har mye å gjøre og det er mange som bor i husstanden. Selv om jeg klarte å holde det ålreit hyggelig i huset, visste jeg at det var et kaos oppe på loftet og nede i kjellerboden. Jeg brukte uhensiktsmessig lang tid på å finne ting jeg lette etter. Jeg visste aldri hvor skistøvlene var, og hvis jeg var så heldig og fant dem, var det ikke sikkert jeg fant skiene.
Evighetsprosjekt
I flere år hang ønsket om å rydde oppbevaringsrommene over Anniken, men med en hektisk hverdag var det andre ting som sto høyere oppe på prioriteringslisten når hun først hadde fri.
– Jeg har en krevende jobb, har mange barn, og jeg er i den fasen i livet hvor det egentlig er viktigere å kose meg når jeg har fri fremfor å rydde. Det handler om livskvaliteten; ha tid til barna mine, partneren min, og ikke minst meg selv. Det å kunne gå en tur i stedet for å måtte tenke «Å nei, skulle ha ryddet kjellerboden, eller jeg skulle ha ryddet loftet!». Det ble et evighetsprosjekt.
Da en av Bod og Bedrings annonser dukket opp på Annikens Facebook, tenkte hun at dette var en kjempefin mulighet til å kunne få unnagjort evighetsprosjektet på bare noen dager, fremfor at hun skulle bruke hver helg i flere måneder på å få ryddet oppbevaringsrommene. Anniken kontaktet oss og Anne Brit dro til huset på Ulvøya i Oslo på befaring. Prisen på oppdraget ble satt, og kort tid etter satte vi i gang med ryddingen.
Funksjonelle systemer
I løpet av fem dager var loftet og kjellerboden blitt forvandlet fra et kaos, til ryddige, organiserte og strukturerte rom. Ting Anniken og familien ikke lenger hadde bruk for, ble sortert og kjørt til gjenbruksstasjoner og gjenvinningsstasjonen av Anne Brit. Resten av tingene som familien ønsket å beholde, ble sortert og lagt i merkede plastbokser, slik at det ville bli enkelt for familien å finne frem.
– Anne Brit er god på er jo å lage systemer som er funksjonelle – det du bruker sjeldent er plassert lengst borte, og det du bruker i hverdagen er plassert lengst fremme. På loftet har jeg ting jeg bruker en gang i året, og ting jeg aldri bruker som bare står der til barna er store og skal ha med seg når de flytter hjemmefra. Det blir ikke bare pent når Bod og Bedring rydder, hjemmet blir også systematisk, effektivt og smart – tingene blir plassert på en hensiktsmessig måte. Det er en luksus.
– Ofte er det unntakstilstander som gjør at du får et kaos, slik som i min situasjon hvor to familier flyttet sammen til ett hus. Vi kom i en situasjon hvor vi ikke mestret å holde det ryddig i oppbevaringsrommene. Rotet har plaget meg i noen år, og det er utrolig deilig å endelig ha fått ryddet opp i det. Det har blitt mye enklere å holde det ryddig og engasjementet med Bod og Bedring har gitt meg en indre ro.
Bod og Bedring – rydder deg fri
Comments