Søk
  • Bod og Bedring

– Bestemor var så fornøyd at hun fant fram en vinflaske. Ikke til meg, men til Anne Brit!

Oppdatert: 18. nov. 2019

Da Marit Mathisen (28) flyttet hjem til Toten etter mange år i utlandet, ble det vanskelig å holde orden i alle tingene. – Visste ikke hvor jeg skulle begynne


Marit i sine beste farger sammen med hunden Whisky.

Nedprioritert rydding

– Jeg liker egentlig å ha det ryddig rundt meg, men etter å ha bodd i både USA, Japan, Skottland og England de siste ti årene så hadde det samlet seg opp en del ting etter mye flytting fram og tilbake. Noe hadde jeg også dobbelt av, som servise og kjøkkenutstyr – i tillegg til tingene jeg hadde stående her fra før.


Marit har en master i Publishing fra Skottland og jobber i dag 60% i butikken Ekte Bunad på Raufoss, mens pappa Georg er journalist og har flere reise- enn hjemmedager i løpet av et år. Sammen bor de i våningshuset på familiegården på Toten sammen med bestemor på farssiden og hunden Whisky. En klassisk generasjonsbolig, med andre ord.


– Siden jeg har Aspergers så blir jeg fort sliten av sosiale inntrykk, og etter en dag på jobb har jeg minimalt med overskudd til å rydde. Når jeg kommer hjem så trenger jeg tid til å roe ned og slappe av.


Marit forteller at bestemor, som i motsetning til Marit og Georg er glad i å rydde, har brukt å legge fra seg nyvaskede klær i en haug i gangen. – Klærne kom seg ikke engang inn i klesskapet, for der var det allerede fullt.


La ryddingen begynne!

Inspirasjon fra YouTube

Marit hadde lenge vært lei av kaoset som rådet i hjemmet, og begynte tidligere i år å gjøre research for å finne en løsning på problemet. – Jeg fikk faktisk ideen fra en ryddevideo på YouTube, og prøvde å finne bedrifter som tilbyr tilsvarende tjenester i Norge. Jeg tenkte at det hadde vært en fin ting å ønske seg til jul eller bursdag.


Da journalisten Georg ble satt på saken, googlet han seg systematisk fram til Bod og Bedring og bestilte sporenstreks et gavekort til Marit i bursdagsgave. Gavekort kan bestilles på nettsidene til Bod og Bedring, og kan lett tilpasses den enkelte sine behov. – Etter at Anne Brit hadde vært på befaring fikk vi beskjed om at hele prosessen kom til å ta tre dager, med fokus på “problemområdene” stue, gang og soverom.


Før-bilde av kleskaoset på soverommet.

Etter at innholdet i skapene er sortert og omorganisert får alt endelig plass.

Ryddeprosessen

Som sagt så gjort; Anne Brit dukket opp med stabler av gjennomsiktige plastkasser og satte i gang. Den første dagen var Marit på jobb, og da hun kom hjem på ettermiddagen var det fullstendig kaos hjemme. “Det kommer til å se mye mer rotete ut før det blir ryddig”, forklarte Anne Brit, som har erfaring med kunder som blir overveldet over hvor mange ting de har. Marit fikk i oppgave å sortere ting i kategoriene behold, gi bort og kast, og ble umiddelbart smittet av ryddeenergien Anne Brit utstrålte.


– Det var mye lettere å kvitte seg med ting når jeg hadde støtte i Anne Brit underveis! Plutselig la jeg ikke så mye følelser i det. Da jeg skulle dusje dagen etterpå hadde jeg til og med kvitta meg med dusjsåpa...


Underveis i ryddeprosessen. “Det kommer til å se mye mer rotete ut før det blir ryddig”.

Farge- og stilanalyse

Dag 2 hadde Anne Brit med seg stileksperten Marianne Mac, som sammen med Marit gikk gjennom klesskapet hennes og utførte en farge- og stilanalyse. De begynte med å sortere klærne i kategorier, før Marit prøvde på alt som var i klesskapet. Marianne forklarer: – Det er mange ting man har i skapet som man tror passer, men så har man ikke prøvd dem på mange år. Marit hadde klær som tilhørte både moren, faren og kjæresten i skapet, i tillegg til klær hun ikke hadde brukt siden tenårene.


– Stilpersonligheten hennes er veldig sporty; hun elsker t-skjorter, hettegensere og jeans. Målet var ikke å endre stilen til Marit, men å ta vekk det som ikke passet, sier Marianne. Marit er enig: – Selv vil jeg beskrive stilen min som “comfort over fashion”, men det var veldig nyttig å få innspill på farger og småting man kan gjøre for at klærne skal sitte bedre.


Marianne oppfordret Marit til å bruke varme farger og å fremheve timeglassfiguren sin. Hun kom også med den kreative ideen om å lage et lappeteppe av band-t-skjortesamlingen hennes, istedenfor å bruke plass i skapet på t-skjorter som sjelden blir brukt.


Marianne går gjennom alt Marit har i klesskapet.

Med seg fikk Marit en personlig stilbok – en bok med bilder av blandt annet hodefasong og kroppsfasong, der det er nøye merket av hva som passer akkurat henne. Både denne og en fargevifte med de mest kledelige fargene hennes kan Marit ha med i veska på fremtidige shoppingrunder.


Den sammenbrettbare fargevifta Marit fikk av Marianne.

Til slutt ble klesskapet fullstendig omorganisert og delt inn i kategorier, før klærne ble brettet i ekte Marie Kondo-stil. – Vi brettet t-skjortene sånn at de “står” i skuffen. Da kan man bare åpne skuffen og se alle t-skjortene sine samtidig, så slipper man at ting blir liggende innerst i skapet. Jeg er jo egentlig veldig opptatt av Japanske tradisjoner og kultur, og vet at de har en helst spesiell ryddekultur.


Skuffene ble merket med lapper for å enklere holde orden.

Et harmonisk skap der alt har en fast plass.

En takknemlig avskjed

Den siste dagen var Marit utslitt og rømte på jobb for å få en ryddepause mens Anne Brit gjorde seg ferdig. Andre etasje i huset var ikke til å kjenne igjen; alt var systematisert i plastkasser og hadde merkelapper med innhold, skapdørene på soverommet kunne lukkes, og Marit hadde til og med fått egne skuffer til både strikkeutstyr og rideklær.


Da de skulle pakke inn i bilen til Anne Brit senere samme ettermiddag var det så vidt hun fikk presset igjen bakdørene på bilen. Bod og Bedring tar alltid med seg det kundene ikke vil beholde, og sørger for at alt går til gjenbruk eller til resirkulering. Bra for kundene og bra for miljøet! – Anne Brit tok med seg alt som skulle gjenvinnes og kastes – det var skikkelig deilig å slippe den ekstra jobben. Da hun skulle dra kom bestemor ut med en flaske vin som takk for innsatsen, hun var fornøyd med jobben Bod og Bedring hadde gjort!


Underveis i prosessen ble tomme plastkasser byttet ut med alt som skulle gis bort, kastes og gjenvinnes.

Tiden etterpå

– Man hører helt fra man er liten at det er lurt å rydde opp etter seg med én gang; for eksempel å ta oppvasken rett etter middag. Etter at Anne Brit var på besøk har jeg virkelig skjønt hvor viktig det er å rydde underveis og ikke bare ta et skippertak av og til. Tenk om man kunne ha gjort rydding i oppveksten mer til en lek! Ofte var det en “straff” å måtte rydde rommet sitt. Det er ikke akkurat noe man har lyst til, og rydding blir noe negativt.


Før-bilde av stua.

Etter-bilde av stua, der alle flater har blitt frigjort.

Den siste måneden har Marit vært i Japan sammen med forloveden, og hun følte ikke like mye på den velkjente trangen til å kjøpe med seg suvenirer. Da hun kom hjem etter turen pakket hun også ut av kofferten med én gang: – Det har aldri skjedd før! Jeg er veldig motivert til å holde det ryddig og organisert hjemme nå, jeg har allerede laget meg flere ryddeplaner som jeg skal ta tak i på egen hånd!


Bod og Bedring – rydder deg fri!

202 visninger

Langhusveien 4,

1409 Ski

Tlf: 920 84 992

Mail: post@bodogbedring.no

FINN OSS PÅ FACEBOOK

TA KONTAKT